Vägen mot den rosa framtiden

2006-02-16. Det var jag och Jan. Vi hade vägen framför oss. Jag ställde in backspeglarna och Jan bläddrade i sina papper. "Kör när du är klar" sa Jan, vände blicken framåt, höll handen helt coolt i handtaget ovanför dörren som snuten alltid gör i amerikanska filmer. Jag började rulla med - körkortet var min destination.

Klockan ett på torsdagen träffade jag min körskolelärare Kjell på Västerås Bil & MC. Jag fick göra en säkerhetskontroll och sen åkte vi iväg. Vi svängde ut på Cityringen och läraren fick ingripa med en panikbromsning. Ajaj.. När jag väl kommer ut lägger jag mig direkt i fel fil - illa. När vi väl har börjat köra så känner jag mig lite lugnare och det bär av mot Vägverkets kontor här i stan.

Inspektör Jan, extrainkallad från Helsingland, blev min man. Han klev in i bilen och jag fick göra en inre säkerhetskontroll. Han påminde lite om Seb i Bröderna Cartwright som gick på TV när jag var liten. Kraftig, bestämd men ganska trevlig.
   "Då följer du skyltar mot Gävle" sa han och vi gled i väg.

Det gick kanonbra! När vi kom tillbaka kände jag att jag hade fått en del gratis, t.ex. en massa barn som lekte i höga snöhögar på en parkering gjorde att jag fick visa på min säkerhetsmedvetenhet.
   "Var det nåt särskilt du tänkte på" undrade Jan Cartwright. "Nåt övergångsställe kanske?"
   "Ja.." svarade jag lite osäkert. "Det var en kille vid ett övergångställe efter en rondell. Honom borde jag ha släppt över."
   "Varför gjorde du inte det?"
   "Jag upptäckte honom försent, det kom bilar bakom och han visade tydligt att han inte tänkte rusa ut, men jag skulle ha släppt honom."
   "Så kan du inte säga! Du är skyldig att släppa över honom!"
   Här följer ca fem minuters skällande och jag förstod att det var kört. Jaja, det får väl bli nån timme extra med Kjell i bilskolans lilla Hundai Getz. Det är inget fel att inte klara första uppkörningen, det vet jag flera som har gjort så det ska inte vara något farligt i det.
   Jan Cartwright fyllde säkert i lappen medan han förklarade mitt misstag och vad detta kunde få för konsekvenser om killen gått över. Jag är ansvarig att släppa över killen.
   "Om en vecka kan du hämta ditt körkort, tills dess gäller den här lappen. Sen vill jag att du är snällare mot fotgängarna i framtidien."
   Mr Cartwright räckte över lappen där rutan godkänd enligt körtkortslagen var ifylld och jag fattade knappt att det var sant! Jag hade klarat det!!

Kjell gratulerade mig och frågade om han eller jag skulle köra hem.
   "Kör du" sa jag. "Jag är nog lite för skakig för att köra just nu..."

Bränsleförbrukningen - usch...

Teorin klar, uppkörningen fixad och jag väntar på att få det rosa kortet. Trots att jag bara fått köra i några dagar så har jag redan börjat fundera över bensinpriset! Och varför använder vi inte mer diesel- eller elbilar?

Vi har en fin volvo 940. För er som inte vet vad det är så är det en kombi, bra med utrymme (stor) och femväxlad. Den drar inte så fruktansvärt mycket, kanske 0.7, 0.8l/mil bland körning, ändå så är det ganska tort både i tanken och plånboken. Det är ett rätt fantastiskt fenomen...

Men tänk va underbart det vore om man kunde ta fram en riktigt bra och effektiv elbil i Sverige. Nu menar jag inte bara en som rullar utan en som motsvarar dagens bensin- och dieselbilar både fast och förbrukningsmässigt. Man ska kunna ladda den med typ 40mils körning minst. Alla pengar som vi idag använder för att framställa bättre och miljövänligare bränsle skulle vi då kunna använda på grön/miljövänlig el. Fatta va coolt!! Yeay!

Okej, vi kanske ska leva i nuet. Hur många av bilarna som rullar idag går på diesel, ett vanligt bränsle som är något bättre än bensin? Jag skulle inte tro att det är nån majoritet direkt. Varför inte? Hur kan folk, som väljer att köpa en ny bil, välja att köpa en bensindriven historia? Särskilt stadsjeeparna. De bilarna drar ju över litern blandad körning. Nej, usch, det tycker vi inte om.

Men man ska väl inte vara nån moraltant, vi har ju vår bensindrivna volvo, men samtidigt måste man ju få klaga - jag är ju svensk.


Världen har blivit en tragisk karikatyr

Jäkligt onödigt det här med karikatyrerna på Muhamed. Men jag tycker att det är lika trist med flaggbränning och hotbilden som har blivit mot hela västvärlden. Är det ena värre än det andra?

När jag hörde om karikatyrerna första gången, det var ganska länge sen, så tänkte jag inte så mycket på det. Jag menar, hur många gånger har satanister och djävulsdyrkare inte förnedrat kristendomen med bild och ord? Nu var det väl visserligen värre när det publicerades i en tidning av så kallade vanliga människor, men ändå så tycker jag inte att det är så ovanligt att man hånar kristendomen.

Judarna under andra världskriget, de levde ständigt förtryckta. Man brände ner deras kyrkor eller använde dem som stall. Man gjorde allt för att djävlas med dem, bara på grund av deras tro och folktillhörighet.

Nu har den riktigt hårda förnedringen av religion i riktats mot Islam och muslimerna. Det tog ju ett tag innan det kom någon ordentlig reaktion, men när den kom så kom den ordentligt. Man har sagt att förnedringen kräver människors död för att det ska gå att lägga bakom sig, tecknarna har beskydd av X antal poliser konstant och hittills har fem människor dött. Hur ska detta sluta?

Jag tycker att det är bra med reaktioner, men vem riktas de mot? Bojkottningar av danska varor påverkar väl danska företag mer än någon av de kanske uppåt 20 danskar som var inblandade i karikatyrerna? Att bränna danska flaggan är att klanka ner på hela nationen. Att kasta sten på Västeråsare på studieresa i Libanon är inte ens i närheten av att framföra sin åsikt.

Svaret från Danmark blir nationalistiska och patriotiskia demonstrationer. Det som från början var en handling utan tanke och respekt mot en religion i en tidning i ett insnöat land har börjat bubbla upp till något ohanterbart som jag själv inte vet vart det kommer att sluta, men jag tror inte att vi sett slutet än på länge.

Slutsats: De tecknare av de kränkande bilderna och de som godkännt publikationen av dem har gjort något otroligt fel och verkar sakna respekt och kunskap om Islam. De militanta muslimer som reagerat med våld och mot oskyldiga har också gjort fel och verkar sakna respekt och kunskap om hur vår samhällsstruktur.

Panik och ångest

129dagar kvar. Den 9juni är jag inte längre tvångsintagen på Estetiska programmet utan troligtvis överflyttad till det lilla rosa huset bredvid centrallasarettet i Västerås och provar just ut min nya vita tröja med kraftiga snören på ärmarna som gör att jag kramar mig själv. Moahahahahahha.... *kvitter*

Som tidigare nämnt så är det över den 9juni. Dagen efter (i dubbel bemärkelse) lyfter ett plan till Israel ca 07.00 och på det sitter lilla jag och 19 andra kursdeltagare. Jag kommer hem den 17:e samma månad och då ska jag förhoppningsvis bila med Jacke och titta på det stora Europa. Den 26:e åker jag till Rättvik och sex veckor senare tar mina planer slut. Ojdå...

I höst delar jag förhoppningsvis lägenhet med en kär vän i Falun. Det är ju nästan bestämt helt och hållet. Jag vill verkligen bart från Västerås och gillar Falun ordentligt. Det är ju inga större fel på Hanna som jag ska bo med heller. Det som kan vara svårt är ju det där med jobb alltså. Jag funderar på att kanske skriva till konung Carl XVI Gustaf och kolla om han är intresserad av att betala hyra och mat för mig om jag kastar champagneflaskor på några båtar och skakar hand med internationella besökare i Falun åt honom under tiden jag bor där. Får man skriva hertig på visitkortet då? I såfall blir jag ju kollega med Kungabarnen! Yeay..

Nej, ärligt talat så tror jag och hoppas på att det löser sig med jobb i höst. Löser sig jobbet kommer allt annat att gå bra också.

Sanna suporters

Har ni tänkt på det fåniga med vi och dom? Vi glider med på andras lycka, men deras olycka får de stå för själva. Tänk till exempel på hur en vanlig medelsvensson beter sig under VM i fotboll.

Före VM-starten...
"Va tror du om Sverige nu då?"
"Jo, i år tar vi hem allt, för sjutton!"
"Tror du? De spelade ju så uselt förra vändan, tror du att det går bättre nu?"
"Jag va lite osäker när de förlorade sista borta matchen, men sen tog vi ju hem segern nu på hemmaplan."

Efter första matchen...
"Nu tog vi dom jävlarna! Tjo!"
"Ja, Svenska Tigrarna ska åter segra!"
Här följer trettiosju minuters nationalism och patriotism. Vi censurerar det och går vidare till vad som händer efter två ytterligare vinster och en förlust.

"Det där va ju vidrigt att se på! Jag slog av TV:n strax efter att andra halvlek börjat, det va ju självklart hur det skulle gå!"
"Vi var ju så jäkla taggade i början och tryckte på, men det syndes ju redan i första matchen att det inte skulle gå så bra i fortsättningen."
"Näej, det håller jag med om. Det va ju då i början som vi hade lite tur och vann, vi gjorde nåra snygga mål, men sen när motståndet blev lite för hårt så pallade gubbarna inte trycket - dom la av helt enkelt."
"Man hade fan kunnat göra det bättre själv!"

Hela svenska folket svär över att aldrig mer avända sig av någon slags nyhetsförmedlare under kommande matcher. Det skiter sig och det visar sig att det är miljontals som följt direktsändningarna vid nästa match som dessutom ledde till vinst! Grattis Sverige...

"Igår tog vi dom allt! Jäklar, nu visade vi dom allt vad vi kan! Jag sa ju redan från början att vi skulle ta hem det här!
"SVERIGEEEE, SVERIGEEEE...."
Alla köper varsin svindyr kopia av Zlatans matchtröja på InterSport och laddar inför nästa nya match. Det går helt fantastiskt genom VM och det är dags för semifinalen. Sverige förlorar mot Norge med 12-1 och reaktionerna blir kraftiga. Våra anonyma vänner slänger Zlatan-tröjan och skriker högljudt
"DOM SPELAR FÖRJÄVLIGT! Helt otroligt. Dom har svackat genom hela turneringen!"

När Sverige senare vinner brons så springer alla efter sopbilen för att få tag i den bortkastade tröjan, går hem och dammar av den, luktar på svettavlagringarna många år senare och minns:
"Den här hade jag när jag satt framför TV:n och vi vann bronsmedalj i fotboll i början av 2000... Vi vann!"